Het jaar 2021 is voor onze budosporten een bewogen jaar geweest. In het voorjaar heeft de sport tijdelijk alleen buiten mogen plaatsvinden en ook in de huidige winterperiode zitten we helaas weer met forse beperkende maatregelen. Sinds de sport halverwege 2021 weer open ging, zag de JBN, mede door alle inzet die jullie hebben getoond om de sport voor onze budoka’s op een creatieve manier toch mogelijk te maken, een maandenlange aaneengesloten stijging van budoka’s. Een mooie ontwikkeling. Ook de gezamenlijke inzet rondom de campagne ‘Gun je kind’ judo, en de campagne bij de 700 huisartspraktijken en ook de jiujitsucampagne hebben daar een bijdrage aan geleverd.
Aandacht voor budo en ledenwerfcampagnes: de JBN helpt
De JBN wil de clubs helpen met het genereren van meer aandacht voor onze budosporten. Dit met als doel om meer sporters naar de clubs te krijgen. Daarmee hoopt de JBN direct een bijdrage te leveren aan ledenaanwas van onze clubs. Dit willen we o.a. doen met een aantal campagnes in 2022. Dit omdat we gezien hebben dat de campagne “Gun je Kind judo” van afgelopen jaar een bijdrage heeft geleverd aan een aanwas van de budoleden bij clubs en bij de JBN. Dit in combinatie met het feit dat de sport na de lockdown weer open ging en de inzet van onze clubaccountmanagers. De eerste vervolgcampagne die (na de lockdown) gelanceerd gaat worden, heeft bijvoorbeeld als thema “veilig leren vallen”. Deze campagne wordt uiteraard op de Social media, websites e.d. gepubliceerd, maar bijvoorbeeld ook op het platform en magazine “Ouders van nu”. Een podium waar de belangrijke doelgroep ouders van jonge kinderen te vinden is. Ook worden er diverse promotiematerialen, zoals filmpjes, foto’s, banners, teksten en dergelijke ontwikkeld, die elke club kan inzetten ter ondersteuning van ledenwerving. Dit soort campagnes zijn best kostbaar en vaak lastig voor clubs om zelf op te zetten. Daarop is besloten, naast reguliere indexatie, tot verhoging van de administratiekosten met €100,-. We beseffen ons dat deze verhoging aanzienlijk is, maar wel uitlegbaar. We zien bij de clubs die de campagnes omarmen het aantal proeflessen en aanmeldingen toenemen. Waarna de inkomsten van de club zullen toenemen. Bovendien is het als club mogelijk om geen dan wel minder administratiekosten te betalen! Zie daarover meer hieronder.
Verhoging jaarlijkse administratiekosten clubs
In 2021 bedroegen de administratiekosten € 318,-, met toen een korting van € 68,-. De jaarlijkse administratiekosten/clubcontributienota in 2022 bedraagt € 425,- Van die € 425,- komt € 100,- volledig ten goede aan vervolgcampagnes gericht op ledenwerving bij de clubs en de JBN.
Geen of minder administratiekosten: teruggaveregeling voor keurmerk- en bonusclubs
JBN keurmerkclubs ontvangen een creditnota per mail. Zij hoeven geen administratiekosten te betalen. Daarnaast kunnen clubs, die aantoonbaar al hun leden aan- en afmelden in Sportlink en in beginsel minimaal 20 leden hebben, in aanmerking komen voor de club bonus. Deze zogenoemde bonusclubs kunnen een bedrag van € 325,- aan administratiekosten terugvragen via het kenniscentrum op www.jbn.nl onder het kopje clubs.
NIEUW: pilot collectieve betaling
Dit najaar is de JBN bij een aantal clubs gestart met de pilot collectieve betaling. Clubs die deelnemen aan deze pilot ontvangen een korting van 5% per lid over de ledencontributie.
Vragen
Heb je vragen over de wijze waarop je in aanmerking kunt komen voor een teruggave, de pilot collectieve betalingsregeling, het JBN keurmerk of andere JBN gerelateerde onderwerpen, neem dan contact op met de clubaccountmanager uit jouw regio of de ledenservice van de JBN:
Judo Bond Nederland (JBN) heeft passie voor aikido, jiujitsu en judo en gelooft in de verbindende kracht van deze disciplines, die mens en samenleving versterken.