In deze bijeenkomst van bestuursleden van sportverenigingen stond het besturen van toekomstbestendige verenigingen centraal. Met inspirerende voorbeelden, praktische onderzoeksresultaten en ruimte voor kennisdeling werden aan de 110 aanwezige bestuursleden van sportverenigingen handvatten aangereikt om in hun vereniging een stap voorwaarts te zetten.
Wel verlies van marktaandeel voor verenigingen, niet van bestaansrecht
Manager en onderzoeker Hans Slender** stelde dat landelijk het aantal sportverenigingen in de tijd is terug gelopen van 28.000 naar 20.000. Onder andere doordat er veel nieuwe manieren van sporten buiten verenigingsverband bij zijn gekomen. Sporters zijn consumenten geworden. Slender:”Er zijn en blijven altijd wedstrijdgerichte sporters". Als voordelen van de verenigingsstructuur noemde de inleider o.a. het democratisch karakter, het hebben van een gezamenlijk doel en meer onderlinge binding. Ook de persoonlijke beleving is er sterker. Als je eigen vereniging stopt, dan sterft er immers ook iets van jezelf.
Volgens Slender bestaat de sport in de toekomst niet alleen uit grote evenementen. Wel kennen de verenigingen soms grote uitdagingen op gebied van het werven van vrijwilligers en het genereren van inkomsten. Jaren geleden sprak men volgens de inleider al over dezelfde problematieken en ook over tien jaar zal er volgens hem ook nog over worden gesproken. Slender:“De verenigingen hebben wel marktaandeel verloren, maar niet hun bestaansrecht!”
Voor de sportverenigingen liggen er volgens de inleider ook nieuwe kansen. Zo is het belangrijk goede aandacht te hebben voor de vrijwilligers. Geef hen een goed gevoel. Slender benadrukte ook het bestaan van zowel een formele -, maar ook een informele organisatie in een vereniging. Schenk aandacht aan beide aspecten en zorg voor balans! In feite is dit een organisatie rond mensen.
Identiteitsmarketing en kwaliteit leveren. Identiteitsmarketing houdt o.a. de vragen in als ‘Wie zijn wij als vereniging / club? Waar staan we voor? Wordt men graag lid van onze club? Hoe kijkt een ander naar ons? Slender constateert dat toch nog veel sportverenigingen weinig online werken. Men dient wel aan te haken bij de belevingswereld van de jeugd.
Voor een toekomstgerichte vereniging wordt kwaliteit leveren steeds belang -rijker. Slender: “‘Ga als verenigingsbestuur direct met het beleid aan de slag en speel in op de behoefte van je doelgroepen. Soms kan er immers voor de ene groep wel iets worden gedaan en voor een andere niet. Zorg voor een duidelijke taakverdeling: Wie doet wat: besturen- managen – uitvoeren? Realiseer je dat ook een trainer soms wensen kan hebben. Is Voetbal TV alleen voor het eerste elftal of een topper of voor de gehele club? Optimaliseer wedstrijdvormen, zoals een kleiner speelveld en team voor jeugdgroepen. Leden - en inkomstenwerving zijn en blijven natuurlijk belangrijk, maar denk ook aan een goede sfeer binnen de vereniging, aan gastvrijheid en …. jonge bestuursleden. Ik ben op zich niet tegen een contributieverhoging als deze gelden ook voor kwaliteitsverbetering worden ingezet.”
Vier inzichten Ine Klosters, projectleider NOC / NSF, nam in haar bijdrage de aanwezigen, afkomstig uit vele sporttakken, mee aan de hand van vier inzichten:
Samen doen: niet alleen delegeren, ook support leveren! Visie, niet alleen zelf ontwikkelen, maar deze ook delen met de gehele achterban; niet alleen met je maatjes. Zoek het tegenwoord op, ontloop dit niet! Eigenaarschap. Geef anderen vertrouwen en laat medeverantwoordelijkheid voelen Support. Stel je dienstbaar op. Spreek waardering uit, maar zeg het ook als het niet goed gaat.
In de tweede helft van deze bijeenkomst vonden onder leiding van Peter van der Molen de tafelgesprekken plaats. De aanwezigen werden in kleinere groepen verdeeld om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen.
Deze goed voorbereide sportbrede bijeenkomst bood mij interessante, maar ook voor onze drie sporttakken en hun clubs relevante informatie, gebracht vanuit verschillende disciplines. Het ging nu niet alleen over judo, jiu jitsu of aikido. Ik heb in de bijeenkomst gevraagd waarom voor deze sportbrede bijeenkomsten alleen sportverenigingen worden uitgenodigd en geen sporttak gerichte scholen, zoals ons JBN district die kent. Ik houd deze vraag voorlopig onder de aandacht van de organisatoren.
*Deze bijeenkomst werd voor de achtste keer georganiseerd door Sport 050, KNVB, FC Groningen en Huis voor de Sport Groningen.
**Hans Slender is Sportproject Manager SportDrenthe en Onderzoeker in de Sportwetenschap bij de Hanzehogeschool Groningen.
Verslag: Jan Maassen. 2 okt. 2019
Judo Bond Nederland (JBN) heeft passie voor aikido, jiujitsu en judo en gelooft in de verbindende kracht van deze disciplines, die mens en samenleving versterken.