Waar ben je naar op zoek?

Nage-no-kata

1. Algemene uitgangspunten door de Districts Graden Commissie Limburg

Etiquette

Etiquette is een wezenlijk bestanddeel van het kata. Etiquette is een apart onderdeel van het kata en dient dan ook apart gewaardeerd te worden. Voor etiquette moet men minimaal het cijfer 6 hebben. Bij een lager cijfer wordt het kata als onvoldoende gewaardeerd.

Openingsceremonie
De openingsceremonie dient te verlopen volgens de algemene regels. Hierbij letten we op; plaats t.o.v. Kamiza, juiste afstand, correcte manier van groeten, juiste openingspas, juiste houding en manier van bewegen.

Symmetrie
Symmetrie (vorm) in het kata is belangrijk. De climax van de techniek ligt in het centrum of in de centrumzone. Andere mogelijkheden zijn toegestaan, maar dan wel consequent toegepast.

Ma-ai (afstand)
Ma-ai is belangrijk in het kata tori bepaalt de afstand We onderscheiden 4 afstanden: kort, normaal, half lang en lang. Eerste serie: 2 afstanden, normaal en lang

Houding en beweging
Contact houden met de mat. Bij het voortbewegen lichaamszwaartepunt tussen de voeten. Voeten op heupbreedte. 3 manieren van tsugi-ashi: langs de lengte-as, langs de breedte-as en cirkelbeweging.

Ukemi
Benen niet kruisen. Niet plat op de rug, behalve bij yoko-gake. Niet naveren, niet nahuppen, niet anticiperen. Neide voeten aan de mat. Uke moet blijven ligggen bij yoko-gake en ura-nage. Uke moet opstaan bij tomoe-nage.

Opstaan na ukemi
Op 2 manieren: lage kant (soms rug naar kamiza) en neutraal gaan zitten (altijd naar kami- za), beide vormen zijn goed, mits consequent toegepast. Na elke serie op de plaats van de openingspas. Na het in orde maken v.d. judogi met de voorkant naar de kamiza.

Atemi
Op het hoofd met de vuist. Uithalen vanaf de voorkant van het lichaam en echt slaan. Ippon-seoi-nage: onbevangen slag. Uki-goshi: bedachtzaam, houdt het lichaam iets in. Ura-nage: recht van boven, geremd. Yoko-guruma: 2 fases, reactie.

2. Specifieke uitgangspunten

1e serie 

Uki-otoshi
laat het beste het principe v.h. judo zien - na de openingspas: 2 manieren, naar elkaar toe en tori loopt naar uke - beide vormen zijn goed - normale afstand (armlengte) - uke neemt initiatief - 3 fases: aanval, overname en worp - bewegingsoverdracht: als eerste via de armen, maar ook door de versnelling en het veranderen van passenritme en omlaag zakken - linkerbeen 45 graden t.o.v. lengte-as, linkervoet en rechtervoet op één lijn - tori blijft vooruit kijken - moment van het werpen: lichaamsgewicht van uke over steunpunt. - zanshin: 2 handen aan mouw, dan naar knie, daarna eerst voet bijtrekken en dan opstaan - tori trekt uke diagonaal naar voren en met kracht en snelheid omlaag

Ippon-seoi-nage
ma-ai is afhankelijk v.d. lichaamslengte - atemi: onbevangen slag, close-gate effect, we kiezen voor de traditionele manier van stappen (Kodokan), de andere manier kan voldoende beoordeeld worden - afweer tori: geen blok, maar wering, de timing is heel belangrijk, gebruik maken van de kracht van uke

Kata-guruma -kumi-kata
wijzigt bij de 2e pas, niet te laag - houding uke: spanning in het lichaam - houding tori: rechte rug - afwerprichting: Kodokan-manier, 45° op de as

2e serie 

Uki-goshi - afstand
zie ippon-seoi-nage - atemi: recht op het hoofd - positie uke: rechtse uitvoering, rechter been voor - positie tori: 45 graden op as

Harai-goshi - kumi-kata
2e pas, hand Kodokan-manier - stappenpatroon: belangrijkste is dat uke op zijn tenen gezet wordt - kake: gestrekt been, voorzwaai, aangrijpingspunt vlak onder de knie - zanshin: rechte rug, iets doorzakken

Tsurikomi-goshi - kumi-kata 
beide vormen goed - kuzushi en tsukuri: beide vormen geaccepteerd, uke moet goed hara geven, aangrijpingspunt moet hoog zijn

3e serie 

Okuri-ashi-harai 
m.b.t. de plaats zijn twee vormen acceptabel, d.w.z naar Joseki toe en naar het midden lopen - tori en uke parallel tegenover elkaar - initiatief ligt bij uke, tori neemt initiatief over - versnelling in 2e pas - tori voert de arm van uke aan in de 2e pas - werpactie vanuit hara, met gestrekt been

Sasae-tsurikomi-ashi
45° naar buiten stappen - werpactie op het moment dat uke de vooruitkomende voet belast - beide vormen, met beweging mee en blijven staan, acceptabel

Uchi-mata
beide vormen van kumi-kata acceptabel - middenafstand - principe van de centrifugerende kracht toepassen, uke reageert - tori maakt o-uchi-mata

4e serie 

Tomoe-nage
ma-ai middenafstand - stappenpatroon: tori duwt om reactie uit te lokken - overpakken en versnelling tori bij de 2e pas - plaatsing van de voet op de knoop van de band - eindpositie tori: één voet blijft aan de mat - uke staat op

Ura-nage
tilactie vanuit hielen of voorvoeten, beide vormen accepteren - tori ligt op de rug met lichte spanboog - uke blijft liggen

Sumi-gaeshi
zorgen voor correcte jigotai - stappenpatroon: linker voet achter rechter voet, linker voet naast rechter voet en linker voet voor rechter voet - actieve eindhouding

5e serie
Yoko-gake
rechte lijn lopen - 3e pas iets van de rechte lijn afwijken - vormen van Kodokan en Michigami zijn beiden acceptabel - synchroon opstaan

Yoko-guruma
weerstand van uke, tori verandert richting - draaibeweging - uke mag kiezen, opstaan of blijven liggen

Uki-waza
zorgen voor correcte jigotai - tori overwint de weerstand van uke - richting: over lengte-as of 45°